Anul 2025 trebuia să fie cel mai bun din istoria infrastructurii rutiere din România, cu peste 250 de kilometri de autostradă și drum expres inaugurați. Realitatea este însă mult mai modestă. Asociația Pro Infrastructură (API) estimează că vom avea cel mult 185 de kilometri dați în trafic, cu mult sub așteptările oficialilor din Ministerul Transporturilor.
La începutul anului, pragul simbolic de 1.500 km de șosele rapide părea realizabil. Acum, chiar și în scenariul optimist, România abia va trece de 1.450 km. Ritmul lent al lucrărilor pe tronsoane-cheie, în special pe Autostrada Moldovei (A7) și Drumul Expres Brăila – Galați (DEx6), a redus drastic estimările.
Ce kilometri se vor inaugura în 2025
Până acum au fost deschiși doar 55 km de drumuri rapide, printre care loturi de pe A1 Pitești – Curtea de Argeș, A0 Sud, DEx4 Tureni sau DEx12 Albota – Pitești. Până la finalul anului, API se așteaptă la încă aproximativ 119 km, cu șanse reduse ca podul hobanat de la Galați să fie finalizat la timp.
Printre tronsoanele vizate se află:
-
A7 Mizil – Buzău Vest (întârziat de probleme tehnice grave la structurile metalice)
-
A7 Buzău Vest – Buzău Est
-
A7 Tișița – Răcăciuni (posibil doar parțial)
-
A3 Zimbor – Poarta Sălajului
-
A0 Nord, lotul 4
Probleme majore pe A7
Cel mai afectat proiect rămâne A7 Mizil – Buzău Vest, unde constructorul bulgar Trace a întâmpinat dificultăți serioase. Deși tronsonul e finalizat, problemele la tablierele metalice au blocat recepția și deschiderea. Pe alte segmente, lucrările avansează lent, iar inaugurările sunt împinse spre final de an.
Ținta de 1.500 km, ratată din nou
La finalul lui 2024, România avea aproape 1.270 km de drumuri rapide. Cu inaugurările din acest an, pragul de 1.500 km rămâne doar un obiectiv amânat. „În loc de un an record, 2025 va fi doar unul modest, cu maximum 185 km inaugurați. Pragul de 1.500 km rămâne o iluzie”, avertizează reprezentanții API.
Promisiuni mari, rezultate mici
Guvernanții promiteau cel mai bun an din istorie pentru infrastructură. Realitatea arată însă întârzieri, constructori depășiți și proiecte puse pe pauză. România va rămâne din nou cu promisiunile neonorate și cu șantierele deschise pe termen nedefinit.