Ministerul Educației a publicat luni, 16 iunie 2025, varianta revizuită a planurilor-cadru pentru învățământul liceal, alături de raportul rezultat în urma dezbaterilor naționale. Totodată, ministrul Daniel David a anunțat punerea în consultare publică a unei variante de plan-cadru destinată școlilor-pilot. Noua reformă curriculară ar urma să intre în vigoare din anul școlar 2026-2027.
Conținuturi depășite, manuale învechite – schimbarea vine din temelii
Ministrul Educației, Daniel David, a declarat că liceele funcționează încă pe baza unor conținuturi și manuale învechite, iar planurile-cadru nu țin pasul cu realitățile și cerințele actuale. Metodele de predare, în mare parte, nu reflectă noile descoperiri tehnologice sau abordările educaționale moderne.
Echilibru între știință, cultură și viață practică
Noua viziune curriculară propune un echilibru între materiile teoretice, cele culturale și cele cu aplicabilitate practică, urmărind dezvoltarea celor opt competențe-cheie europene. Printre schimbările-cheie se numără:
-
Reintroducerea gramaticii, istoriei și geografiei naționale în trunchiul comun
-
Promovarea disciplinelor legate de stil de viață sănătos, autocunoaștere, arte și sport de echipă
-
Integrarea educației antreprenoriale în cadrul disciplinelor de economie și consiliere
Ministrul a subliniat că doar printr-un echilibru între științe, religie, cultură națională și pregătirea pentru viață se pot forma viitorii specialiști, cetățeni activi și oameni cu o calitate bună a vieții.
Schimbări în funcție de profil
Modificările planurilor-cadru sunt adaptate pe filieră și profil:
-
Matematică-informatică: o oră în plus la Matematică, Informatică și TIC
-
Științe ale naturii: o oră în plus la Biologie și Chimie
-
Științe sociale: două ore suplimentare la Limba română, limba modernă 1 și științe socio-umane
-
Filologie: două ore în plus la Limba română și limba modernă 1
Școlile vor putea aloca ore suplimentare din curriculumul flexibil sau din cel decis la nivelul unității de învățământ (CDEOȘ), în funcție de nevoile elevilor.
Programe noi, manuale moderne și formare profesională pentru profesori
Ministerul propune și o variantă pilot care încurajează descentralizarea și personalizarea educației. Planul include:
-
Elaborarea de programe școlare moderne, create de echipe mixte din învățământul preuniversitar și universitar
-
Manuale în format clasic și digital, cu activități interactive
-
Formare profesională intensivă pentru profesori, pentru aplicarea noului model curricular
Implementarea începe din 2026
Dacă reformele vor fi implementate conform calendarului, prima generație care va studia după noile planuri-cadru va începe clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027. Ministrul Daniel David estimează că în cinci ani se vor vedea primele rezultate: scăderea analfabetismului funcțional, reducerea abandonului școlar și o performanță educațională superioară la nivel național și internațional.