Românii cu mașini vechi trebuie să se pregătească: Guvernul a confirmat oficial introducerea unei taxe de poluare auto, măsură asumată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ministrul Fondurilor Europene, Dragoș Pâslaru, a anunțat că ecotaxa va intra în vigoare începând cu vara anului 2025, fiind inclusă în noul Cod fiscal și aplicată atât persoanelor fizice, cât și companiilor de transport.
„Există jaloane sensibile politic. Ecotaxa pe mijloacele de transport privește atât impozitarea persoanelor private, cât și a transportatorilor. Prim-ministrul a fost ferm, trebuie făcută până la termenul stabilit. În iulie 2025 vom avea ordinul de ministru privind tarifele pentru autovehiculele grele, iar Codul fiscal va include modificările pentru autoturisme”, a declarat Pâslaru.
Cea mai controversată propunere: un impozit anual de până la 1.900 de lei pentru autoturismele mai vechi de 20 de ani, cu norme de poluare Euro 2 sau mai slabe. Ideea a fost lansată de Mihai Bordeanu, directorul Automobile Dacia, care susține că România are nevoie de „o presiune fiscală reală” pentru a reduce numărul rablelor.
Cum va funcționa ecotaxa:
-
Pentru autoturisme, va exista o taxă la înmatriculare și o taxă anuală integrată în impozitul auto.
-
Cele mai afectate vor fi mașinile Euro 2 și mai vechi, cu impozite estimate între 1.750 și 1.900 de lei pe an.
-
Pentru camioane și vehicule grele, ecotaxa va fi implementată prin sistemul TollRo, care va înlocui rovinieta actuală. Tarifele vor fi calculate în funcție de distanța parcursă și nivelul de emisii, între 0,04 și 0,15 euro/km.
România are un parc auto îmbătrânit: peste 75% dintre cele 10,8 milioane de vehicule au mai mult de 11 ani, dintre care un milion sunt Euro 2 și 1,5 milioane Euro 3. Guvernul speră ca noua taxă să reducă poluarea și să finanțeze autostrăzile A1, A3, A7 și A8, dar și proiecte verzi, precum autobuze electrice în marile orașe.
Controverse și temeri:
Transportatorii avertizează că noua taxă va crește prețurile bunurilor cu 5–10%, în timp ce proprietarii de mașini vechi se plâng că măsura îi lovește direct în buzunare. În mediul rural, unde mulți depind de autoturisme vechi pentru navetă, impactul ar putea fi devastator.
Amintim că România a mai avut o taxă de poluare – timbrul de mediu, anulat în 2017, după ce statul a fost obligat să returneze 6,5 miliarde de lei șoferilor. De această dată, autoritățile promit că ecotaxa va fi conformă cu legislația europeană, pentru a evita noi scandaluri și procese.
Executivul insistă că măsura este obligatorie pentru a nu pierde miliarde din PNRR, dar criticii avertizează: prețul va fi plătit de românii cu venituri mici, obligați să renunțe la mașinile vechi.