Un scandal major zdruncină credibilitatea Ministerului Educației, după ce un raport realizat de Institutul de Științe ale Educației (IȘE), care analiza impactul noii Legi a educației cunoscută drept „Legea Bolojan”, a fost modificat înainte de a fi făcut public. Potrivit unei anchete publicate de Edupedu.ro, ministrul Daniel David ar fi blocat conținutul integral al analizei și ar fi transmis presei doar o versiune trunchiată, din care au fost eliminate concluziile esențiale.
Este pentru prima dată în istoria recentă a învățământului românesc când conducerea Ministerului Educației modifică regulamentul intern al unui institut de cercetare, restricționează comunicarea directă a acestuia cu presa și filtrează sever conținutul științific transmis publicului.
Jurnaliștii Edupedu.ro au solicitat oficial Institutului de Științe ale Educației punctul de vedere privind măsurile din Legea Bolojan. Ca răspuns, cercetătorii IȘE au elaborat un document de 23 de pagini, cu analize riguroase și date comparative europene. Documentul a ajuns la cabinetul ministrului, însă nu a fost transmis presei în forma sa completă.
În schimb, Ministerul Educației a livrat redacțiilor doar două pagini conținând fragmente selectate, completate de observații redactate de minister. Conținutul nu mai reflecta analiza originală a IȘE, iar aproximativ 80% din raportul inițial ar fi fost eliminat.
Ce a lipsit din raportul transmis publicului
Printre concluziile eliminate se regăsesc date esențiale despre efectele măririi normei didactice, impactul asupra atractivității profesiei și comparații internaționale relevante:
-
Norma didactică din România, mărită prin Legea Bolojan, ajunge peste media europeană de 18–19 ore pe săptămână, conform rețelei Eurydice.
-
Timpul total de muncă al cadrelor didactice (40 ore/săptămână) este aliniat standardelor europene, dar este afectat de volumul mare de sarcini administrative.
-
Plata orelor suplimentare în Germania și Franța este semnificativ mai mare (23–40 euro/oră), iar 88% dintre profesorii francezi beneficiază de aceste plăți.
-
Avertismente clare privind posibile efecte negative: demotivarea personalului, scăderea calității educației, riscuri de segregare școlară și afectarea echității.
Poziția Ministerului Educației
Într-un răspuns oferit Edupedu.ro, ministrul Daniel David a declarat că documentul primit de la IȘE era într-o formă „draft/preliminară” și că a fost supus unui proces de peer-review la solicitarea cabinetului său. Varianta finală ar fi fost agreată cu conducerea IȘE, susține Ministerul, și este singura care a fost transmisă oficial.
Ministerul a mai precizat că, potrivit noilor reguli interne, răspunsurile directe ale IȘE către presă nu mai sunt permise, întrucât nu se aliniază „protocolului de guvernanță”. Pe viitor, toate analizele urmează să treacă printr-un proces formal, cu peer-review extern și rezumat în limba engleză.
Cadrul legal contrazice abordarea Ministerului
Potrivit Hotărârii de Guvern care reglementează funcționarea IȘE, institutul are misiunea de a realiza cercetări obiective, independente și de a disemina rezultatele către actorii educaționali. Nicio prevedere legală nu interzice comunicarea directă cu presa, ceea ce face ca decizia ministerului să ridice semne de întrebare privind legalitatea și etica acțiunii.
Edupedu.ro atrage atenția că această formă de control politic asupra cercetării poate reprezenta un precedent periculos, în care datele științifice sunt supuse cenzurii administrative, iar opiniile experților sunt subordonate intereselor de imagine.
Consecințe și întrebări deschise
Blocarea comunicării publice a raportului și alterarea conținutului ridică serioase probleme de transparență și integritate academică. Într-un domeniu esențial pentru viitorul României, precum educația, ascunderea avertismentelor specialiștilor nu poate fi justificată prin considerente birocratice sau de imagine.