În decembrie 2019, în plin haos artistic la faimosul Art Basel Miami Beach, o simplă banană cumpărată dintr-un supermarket local avea să devină cel mai discutat „obiect de artă” de pe planetă. Pe un perete alb, într-o galerie impecabilă, trona lucrarea intitulată „Comediantul”, semnată de italianul Maurizio Cattelan – un artist deja celebru pentru gesturile sale neconvenționale.
Imaginea era atât de banală, încât părea o glumă:
o banană reală, lipită cu bandă adezivă gri de peretele galeriei Perrotin.
Dar gluma s-a vândut. Și încă repede.
Primele două „ediții” ale lucrării au dispărut imediat în colecțiile private ale unor cumpărători misterioși, fiecare plătind 120.000 de dolari. Iar pentru a treia ediție, prețul a urcat la 150.000 de dolari, un muzeu intrând instant în cursa achiziției.
Lumea întreagă s-a întrebat:
Cum poate o banană să coste cât un apartament?
ZIUA 2 – Scena care a rupt internetul
În timp ce expoziția era plină ochi de vizitatori, un alt artist, David Datuna, a decis să intervină cu propriul „act artistic”. Sub zeci de telefoane mobile ridicate spre el, s-a apropiat de perete, a dezlipit banda, a luat banana și… a început să o mănânce.
Calm, metodic, ca într-o scenă atent regizată.
„Acesta este performance-ul meu. Se numește Artist Flămând,” a declarat el.
Panica a durat doar câteva secunde. Angajații galeriei l-au escortat afară, dar n-au chemat poliția, n-au depus plângere, n-au strigat „vandalism!”.
Marea dezvăluire: Banana nu conta!
Reprezentanții galeriei au făcut apoi lumină într-o explicație care a zguduit percepția publicului despre arta contemporană:
Opera nu era banana. Opera era un certificat de autenticitate și instrucțiunile de instalare.
Fructul era doar un „actor” temporar, menit să fie înlocuit periodic de către proprietar. Așa că, la doar câteva minute după „gustarea artistică”, galeria a scos o altă banană din cutia de rezervă și a lipit-o la loc. Lucrarea era din nou „întreagă”.
LECȚIA: Ce plătești când cumperi artă?
Incidentul a devenit instantaneu un fenomen global, demonstrând – cu umor și scandal – esența artei conceptuale:
valoarea nu stă în obiect, ci în idee.
Banana se strică. Banda se dezlipește. Dar conceptul, certificatul, semnătura artistului – acestea sunt „adevărata marfă”.
Și astfel, o simplă gustare în galeria Perrotin a reușit să explice lumii întregi de ce uneori o banană poate valora cât un penthouse.



