Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a anunțat recent un pachet de măsuri menite să reformeze profund Programul Rabla începând cu anul 2025. Printre cele mai importante modificări se numără majorarea valorii ecotichetelor pentru autoturismele electrice, reducerea sprijinului pentru vehiculele hibride, precum și eliminarea finanțării pentru mașinile cu motorizare diesel.
Aceste propuneri vin în contextul în care România încearcă să accelereze tranziția către o mobilitate mai curată și să susțină industria auto națională, care face pași importanți în producția de vehicule electrice.
Ministrul Fechet a declarat că una dintre cele mai mari greșeli ale anului trecut a fost reducerea ecotichetului pentru mașinile electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, măsură care a avut un impact negativ semnificativ asupra vânzărilor din acest segment.
„Voi propune pentru Rabla 2025 un ecotichet de 7.500 de euro pentru autoturismele electrice”, a transmis ministrul într-o declarație recentă. „Cred că este un moment bun să aducem vești bune românilor și să repunem pe picioare un program care a funcționat foarte bine în anii anteriori.”
Oficialul a adăugat că se analizează scenarii în care ecotichetele ar putea ajunge chiar la 8.500 de euro, în funcție de bugetul alocat și de capacitatea de absorbție a programului.
O altă schimbare importantă vizează eliminarea totală a subvenționării pentru achiziția de vehicule diesel prin programul Rabla Clasic. Decizia a fost luată în urma consultărilor cu producătorii și importatorii auto, în linie cu politicile europene de reducere a emisiilor de carbon și poluare.
„Ne propunem să nu mai finanțăm motorizările diesel. Această opțiune nu mai este viabilă pe termen lung și nu se aliniază cu obiectivele de mediu pe care ni le-am asumat”, a explicat Fechet
Un alt punct important din noua viziune Rabla 2025 este sprijinul special pentru producătorii autohtoni de mașini electrice. Potrivit ministrului, în prezent, România produce deja trei modele de autoturisme electrice, toate fabricate la Craiova, un progres semnificativ pentru industria auto locală.
„Este pentru prima dată când putem spune că avem o producție internă relevantă de vehicule electrice. Aceste modele trebuie să fie prioritare în programul Rabla, pentru că susțin economia națională, locurile de muncă și reduc amprenta de carbon a transportului intern”, a subliniat Fechet,
Pe lângă sprijinul pentru electrice și restricționarea dieselului, se ia în calcul și revizuirea valorii ecotichetelor pentru hibride și plug-in hibride:
-
12.000 lei pentru hibride
-
17.500 lei pentru plug-in hybrid
-
10.000 lei (aprox. 2.000 euro) pentru motoarele cu combustie non-diesel
Propunerile pentru Rabla 2025 sunt în prezent în faza finală de pregătire și urmează să fie transmise la Monitorul Oficial, după aprobarea lor în Guvern. Detaliile finale privind bugetul alocat și calendarul de aplicare vor fi anunțate oficial în perioada următoare.
Programul Rabla 2025 se conturează ca o mișcare strategică a Guvernului pentru a sprijini tranziția verde a transportului în România, dar și pentru a susține producția internă de mașini electrice. Cu subvenții mai mari și o direcție clară anti-diesel, noul program ar putea readuce România pe drumul cel bun în materie de mobilitate sustenabilă.